Hoe een scholengemeenschap haar IT-beheer op orde kreeg

Er groeit een nieuwe generatie kinderen op die niet beter weet dan dat smartphones, tablets en laptops er altijd al waren. Deze devices spelen dan ook een steeds centralere rol in het onderwijs. IT-beheerders van scholen krijgen het daardoor steeds drukker: ze moeten meer devices managen, terwijl het budget niet meegroeit. Hoe kunnen zij het hoofd boven water houden?

Aan de hand van IT-beheerder Frans leggen we in deze blog uit hoe Cisco Meraki het overzicht terugbracht op de IT-afdeling van een grote Nederlandse scholengemeenschap. Alle netwerk- en device-gerelateerde problemen moeten door Frans worden opgelost. Zo ziet zijn gemiddelde werkdag er ongeveer uit:

‘s Ochtends

“Hoi Frans, mijn laptop is traag. En o ja, we hebben meer tablets nodig”, stuurt schoolhoofd Theo per e-mail naar de beheerder. Het lukt Frans niet om er vandaag nog adequaat op te reageren, omdat hij constant IT-brandjes moet blussen binnen de school. Bovendien wachten er nog twintig urgentere mailtjes op zijn antwoord, maar zelfs daar komt hij niet aan toe.

‘s Middags

Na de pauze spreekt leraar Jan hem aan in de gang: “We hebben te weinig tablets, kun je daar wat aan doen?” Frans antwoord: “Zet maar even op de mail, ik kom er vandaag helaas niet aan toe. Sorry.” Er wacht namelijk nog een stapel laptops die geconfigureerd moet worden.

Maar terwijl Frans daar mee bezig is, komt lerares Lara zijn kantoor binnenwandelen: “De wifi doet het niet.” Dit is zo’n moment waarop Frans wél al zijn lopende zaken moet laten liggen, aangezien de hele vestiging hiervan afhankelijk is. Het lukt de IT’er tot overmaat van ramp maar niet om het probleem te vinden: hij is er inmiddels al uren mee bezig.

Handmatig op zoek naar een stoorzender

Frans loopt handmatig alle access points van de school na, maar kan de oorzaak niet vinden. Hij krabt zich achter de oren en realiseert zich plots dat hij een aantal netwerkpoorten heeft overgeslagen. Hij checkt deze handmatig, waarna het probleem wonderwel blijkt te zijn opgelost. De precieze oorzaak en een manier om het de volgende keer makkelijker op te lossen, heeft Frans echter niet gevonden.

De oplossing: het gehele netwerk managen in één dashboard

Dan besluit de scholengemeenschap, na lang aandringen van Frans, over te gaan op een cloud-based netwerk: Cisco Meraki. Frans kan het hele netwerk nu vanuit één gebruiksvriendelijk browser-based dashboard beheren. Voorheen rende hij van het ene naar het andere gebouw om ter plaatse IT-problemen op te lossen. Nu kan hij achter zijn bureau alle netwerkinstellingen voor de gehele scholengemeenschap beheren. En dat scheelt hem zeeën van tijd.

Cisco Meraki biedt Frans één oplossing voor monitoring, troubleshooting en het doorvoeren van netwerkconfiguraties. Denk daarbij aan het beheren van toegangsrechten voor docenten en leerlingen. Firmware-updates worden automatisch gepusht vanuit de cloud, zodat Frans zich bezig kan houden met andere taken.

Wanneer een docent de IT-beheerder er nu op aanspreekt dat de wifi het niet doet, kan hij via datzelfde dashboard direct de oorzaak van het probleem traceren, in plaats van alle access points afzonderlijk en handmatig te testen.

Daardoor heeft hij zijn handen vrij voor andere issues, die de hele scholengemeenschap aangaan.

De voordelen van Cisco Meraki op een rij:

  • Tijdwinst door gecentraliseerd beheer
  • Reductie handmatig troubleshooten door geautomatiseerde monitoring, alerts en updates
  • Inzicht in alle devices, netwerken en gebruikers
  • Stop dreigingen tijdig door alerts en geavanceerde security appliances

De toekomstbestendigheid van uw netwerk en het eenvoudige beheer via het cloud-based dashboard maken Cisco Meraki bij uitstek de oplossing voor kleine IT-afdelingen.

Is uw organisatie toe aan een inzichtelijke, moderne manier van IT-beheer? Neem dan contact op met een van de Meraki-experts van Comstor.

Meer weten?

Wilt u weten hoe u een prettige werkomgeving voor werknemers creëert? U leest het in de whitepaper ‘Prettig werken mogelijk maken’.